torsdag 15 januari 2009

Januari himmel

Kylan biter i kinderna när jag lämnar min port. Jag drar upp kragen och tittar upp mot den mörka januarihimlen. Ser små snöflingor som virvlande faller mot marken och värmen sprider sig inom mig. Trots min längtan efter våren så älskar jag snön. Jag fullkomligt avgudar dom där vita små sakerna som kommer från himlen och gör landskapet bedövande vackert, det där charmiga knarrandet som uppstår under skorna när man går på en snöklädd gata.

Jag längtar efter att vandra i en kraftig snöstorm där snön letar sig in på alla möjliga tänkbara ställen och man förbannar känslan av att ta ett steg framåt och två tillbaka där man pulsar fram, där kylan är kall men uppfriskande. Då känner man sig full av liv.

Det är dock januari nu. När jul och nyår passerat börjar min längtan efter vårens värmade strålar och grönskan som tar fart. I januari vill jag att vintern börjar lämna plats för varmare och längre dagar. Och visst märks det att dagarna blir längre men dom är fortfarande för korta. Ja otåligheten växer i mig för var dag. På något sätt känner jag att jag glömmer att leva i nuet när jag har så mycket längtan till framtiden. Framtiden kommer, men denna dagen som är nu kommer aldrig tillbaka.

Kanske har jag ändå min förmåga att leva i nuet när jag går där på Söders gator, sneglar upp mot himlen och ler. För denna kväll den 15 januari 2009 är inget annat än vacker.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så lätt att springa runt i ekorrhjulet tills den dag man faller död ner, så du gör helt rätt i att stanna upp och njuta av vardagen.

Livet är ju inte de dagar som gått utan de man kommer ihåg, så det gäller att göra varje dag minnesvärd...

Fast de senaste dagarna när jag legat hemma i flunsan kan jag gärna stryka från mitt liv... ;o)

Kramar
Janne

Anonym sa...

Visst kan det vara lurigt att leva i nuet och försöka göra det bästa av dagen om tankarna befinner sig antingen i en längtande framtid eller någonstans i det förflutna. Lite kan man absolut antingen låta sig drömma sig bort och längta eller vandra bakåt i tankarna och minnas.. bara man inte fastnar i tankarna så... något jag är riktigt bra/dålig (beroende på hur man ser det) på.

Hoppas allt är bra med dig vännen, kikar in med jämna mellanrum, men är lite sämre på att lämna avtryck efter mig.

Massor med värmande kramar i vinterkylan.

Elin sa...

janne: hoppas att du är frisk nu! influensan har jag hört är hemska grejer, hoppas du fått tillbaka krafterna. brukar ju ta ett tag det där.. =/

ja visst gäller det att leva i nuet. och fram tills idag har jag alltid inbillat mig att det innebär att man kan skjuta upp alla tråkiga saker till morgondagen men det innebär ju samtidigt att ta tag i allt direkt utan att samla saker på hög.. =/ tror jag endast vill leva i nuet när det gäller positiva och energirika saker. ;) allt det trista vill jag spara tills imorgon, även om morgondagen aldrig kommer..

där ser man vad man kan lära sig av ett telefonsamtal på väg hem från arbetet = att leva i nuet är inte alltid så enkelt. :)

kram!


eldregn: för att helt och fullt klara av att leva i nuet måste man nog vara dement :) så lätt att tankarna tar sina egna små vägar in i framtiden eller tillbaka till det som varit.. men det har ju lite sin charm, vad skulle vi vara utan drömmar? :)

många varma kramar till dig vännen!