onsdag 5 november 2008

En trolsk syn

Jag såg på långt håll hur ångorna steg från Zinken. Jag närmade mig nyfiket, det var som jag hoppades. Zinken förses med is inför bandysäsongen. Jag gick längs med Ringvägen förbi hela planen, kunde inte se något för det höga staketet men sen kom jag till grindarna. Det jag såg var något så förtrollande vackert att jag tappade andan. Sättet den vita ångan täckte hela planen, sättet strålkastarna förstärkte detta magiska skådespel.

Förtrollande, trolskt, magiskt. Ikväll såg jag något fantastiskt. Och vetskapen om att den stundande bandysäsongen och den varma chokladen finns inom räckhåll, ja det var den härligaste insikten ikväll.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Får väl erkänna att jag aldrig varit på en bandymatch i hela mitt liv. Nästan lite pinsamt när man bott i Uppsala så länge och varje år sett skyltarna om bandyfinalen växa upp som svampar ur jorden.

Ännu mer pinsamt när man har en hög med vänner som brukar gå och man dessutom är bekant med en fd landslagspelare, SM-vinnare och tränare för ungdomslandslaget samt nuvarande förbundskapten för Nederländerna. Dessutom är jag jobbarkompis med tränaren för AIK´s damlag (som tog guld för andra året på raken) och är nybliven förbundskapten för damlandslaget.

Får väl införskaffa en bandyportfölj och vänta på att någon sötnos klipper med ögonfransarna och ber mig följa med... *skrattar*

Anonym sa...

Har faktiskt bara varit på en enda bandymatch i mitt liv... men det var på studenternas, en härlig upplevelse =)


Men det är något med isplaner sent på kvällen, sent om natten. När man känner hur kylan liksom vill bita tag i näsan på en samtidigt som man ser en stillsam rink upplyst av strålkastarljus i ett totalt beckmörker.

Jag minns för vad som känns som en evighet sedan nu, när jag var på en hockeyplan med en vän, och vi kunde åka skridskor långt in på kvällen, det var så fridfullt på något vis, glida omkring och höra en tystnad som enbart bröts av skär från två par skridskor. Fridfullt var ordet.

Anonym sa...

Det har inte spelats ordentlig bandy sen Jonas Claesson la rören på hyllan, sanna mina ord. ;p

Anonym sa...

Visst är det vackert. Jag ser Zinkens IP från mitt fönster. Dock bara strålkastarna, men ändå något.

Hur står det till med Elin? Jag har lite svårt att hitta ditt fönster och ditt tak sen du flyttade :/