torsdag 5 mars 2009

Den vackraste av pudlar

Jag var på Moderna Museet med min morbror idag. Jag har under längre tid velat besöka just Moderna Museet på grund av en pudel. En underbar pudel gjord av konstnären Kjartan Slettemark som avled i december 2008. Nu är det just inte pudeln i sig som huvudsakligen fascinerar mig utan dess skapare; en man som jag pinsamt nog inte förstått är en framstående konstnär utan endast sett som en fantastiskt varm människa. Det är inte så lite det heller må jag säga.

Vissa människor möter man endast en kort tid och glömmer dom aldrig. Kjartan är en sådan människa. Jag kan fortfarande återkalla hans skratt i mitt minne, se hans glittrande ögon och finurliga leende. Ja, när jag såg den där pudeln idag kunde jag inte annat än att le, men samtidigt tänka på hans familj och vänner som drabbats av en otroligt tung förlust. För den kärlek som visades Kjartan, var enorm.

Kjartan Slettemark

1932-2008

Inga kommentarer: