tisdag 29 september 2009

Dagdrömmer

Idag har jag ingen som helst lust att jobba. Solen skiner utanför fönstret och benen vill ta med mig på en långpromenad runt Söder. Besöka vackra Monteliusvägen där jag inte varit sedan jag flyttade från Brännkyrkagatan. Min lilla oas. Jag skulle ta vägen förbi den nya vackra inredningsbutiken som öppnat på Hornsgatan bara för att njuta av alla vackra föremål i lantlig stil som får mina ögon att lysa.

Jag skulle strosa i Tantolunden, ta mig ner till Årstaviken och gå längs med vattnet bort till Skanstull. Där skulle jag bli påmind om den vackra kristallkronan jag såg i skyltfönstret på den lilla butiken i hörnet, undrar om den fortfarande finns kvar. Den hade varit perfekt hemma hos mig. Priset var inte dyrt men efter dessa månader med många inköp så känns det som att kontot behöver lite återhämtning. Fylld av energi skulle jag korsa Vita Bergen på min väg hem. Sen väntar en stor kopp söderte.

Jag vaknar upp ur mitt dagdrömmande. Klockorna vid Sofiakyrkan klämtar för fullt. Jag älskar det där ljudet. Lika mycket som jag älskade flygplanen som ständigt flög över Brännkyrka. Men en liten promenad blir det idag, som leder mig till Södersjukhuset. Jag kan inte låta bli att tänka på mina goa tanter som väntar där på mig. Som den ena tanten sa till den andra igår -Du vet väl om att det finns änglar på den här avdelningen?

Kanske gör det ingenting att jag måste jobba ikväll, den där höstpromenaden får jag tillfälle att ta någon annan dag. För denna höst ska solen skina, det har jag bestämt.

Inga kommentarer: