söndag 8 november 2009

Ännu en kväll av magi

Jag har tappat räkningen på antalet tillfällen jag har sett Lars Winnerbäck live. Trots detta är det samma känsla som når mig varje gång jag ser denna rödhåriga man gå upp på scen. Och alltid verkar det vara samma känsla som når Lasse själv när han ska möta sin publik. Det är ett nervöst och sammanbitet intryck han ger i början av varje spelning, som om en rädsla finns hos honom att inte räcka till, att göra publiken besviken. Men när han får den första reaktionen från sin trogna publik att vi fortfarande älskar honom, att vi fortfarande älskar att ha honom på scen, ja då ler Lasse ett förläget leende. Och jag smälter.

Lars är äkta. Han har fått mycket ris på grund av att han inte möter journalister i den utsträckning som en artist enligt någon oskriven regel skall göra. Han nämnde detta under konserten, att han hoppas att vi inte ser honom som tjurskallig när allt han vill göra är att få spela sin musik och bemöta sin publik, att prata om sig själv anser han inte så intressant. Jag tycker det är fantastiskt med en artist som inte säljer sig själv utan låter sin musik helt och fullt få allt utrymme. Han nämnde en händelse från fritids, när han var nio år. Det var julgransplundring och man skulle dansa runt granen. Lasse stod där i sin Kiss-tröja och kände sig inte riktigt bekväm med detta att dansa runt granen. Så han vägrade. Konsekvensen av det? Ja Lasse blev utan godispåse.

Med sin ödmjuka uppsyn ser han ut över publiken och säger att han gjort sitt bästa för visa oss hur tacksam han är gentemot sin trogna publik, och resultatet mynnar ut i Ett Sällsynt Exemplar, innan musiken sätter igång säger Lasse på sitt finurliga och kloka sätt:

Om ni vill dansa så dansa. Om ni inte vill dansa så ta vara på er rätt att avstå..



Linköping september 2003.

4 kommentarer:

Janne sa...

Köpte ju en hel drös med hans skivor och de går varma hos mig! Har tyvärr inte hunnit se hoom live än. Tänkte gå när han var här i Uppsala, men biljetterna gick åt för fort så jag blev utan. Det kommer väl fler chanser...

Elin sa...

janne: ja det kommer flera chanser!! det är det underbara med lasse, han vill ut och möta sin publik.. :) glad jag blir att du tagit honom till dig efter allt jag skrivit! och glad över att skivorna du köpt var en bra investering och inte bortkastade pengar.. ;) så fortsätt njut av lasse så får du förhoppningsvis en ny chans i sommar! :)

mår du bra annars janne? du är sämre på att uppdatera din blogg än vad jag är.. ;) hoppas du mår bra iaf och att livet behandlar dig väl..

kram från ett grått södermalm!

Janne sa...

Hej!

Vet att jag varit dålig på att uppdatera min blogg, men den här hösten har varit pest så det har varit svårt att hitta motivation. Mitt företag har beslutat sig för att lägga ner vårt kontor i Uppsala och tvingar oss att pendla till ett vidrigt industriområde i Stockholms utkant istället. Så nu får man tio timmar obetald restid i veckan plus att man får betala resorna ner till Stockholm själv. Så för tillfället är det en massa frustration över inkompetent ledarskap och man känner av en massa negativ stress som gör att man sover dåligt och får sämre immunförsvar. Så det känns som om att det är bättre att inte skriva så mycket tills jag får tillbaka mitt vanliga positiva jag. Har beslutat mig för att gå ner i tid i vår och läsa lite kurser på universitetet, så att det blir lättare att hitta ett nytt jobb här i Uppsala. Motivationen att skriva kommer nog snart tillbaka...

Skönt att du i alla fall verkar må prima!

Kramar tillbaka!
/Janne

erika sa...

Lars Winnerbäck är så bra och fin.