söndag 8 november 2009

Den otroliga resan

- Det är en mycket sorglig historia.

Jag ser på honom där han står med sina vana kockhänder och vänder köttet i den fräsande stekpannan. Jag funderar en stund medan jag tummar på vinglaset och försiktigt frågar..

- Vill du berätta?

- Jag kommer att berätta, men vi tar det sen..

Inte i min vildaste fantasi kunde jag lista ut att denna sorgliga historia handlade om en far som drabbats av den skoningslösa sjukdomen ALS. Att se en sons hjärtskärande sorg att dag för dag förlora en liten bit av sin största förebild, ja sådant lämnar ingen oberörd. Jag visste inte vad jag skulle säga till honom då där jag satt stum i soffan..vad finns det att säga? Att det ordnar sig?

Ett år senare har dessa två givit sig ut på en otrolig resa. En resa som leder till Kina, där stamceller kan bytas på ett sätt som i Sverige är olagligt. Under fem veckor befinner dom sig på ett sjukhus, långt bort från Sverige där folk talar dålig engelska men där dom utför underverk. Gå gärna in på bloggen Christian skriver om hans fars kamp för att överleva ALS.

Du hittar bloggen här.

Inga kommentarer: