lördag 20 december 2008

En annorlunda jul

När jag gick av mitt nattpass igår morse så var det bara att skynda sig iväg till tåget som skulle ta mig hemöver. Jag hade lite julkänsla i kroppen när jag satt där på tåget. Inte så konstigt kanske eftersom jag inte kommer att vara hemma på julaftonen i år. Första julen som jag inte firar på samma sätt som jag gjort hela mitt liv; med mormor, morfar, morbröder, moster, kusiner och familjen.

Min julafton i år kommer att firas med min underbara vän Magdalena och det är inte illa det måste jag säga. Hur den ska firas är dock inte klart men troligen blir det besök i någon kyrka på julaftonsmorgon och sen lite julmys. Klockan två kallar Södersjukhuset och S:t Göran på oss. Då ska vi göra vårat bästa för att sprida julstämning till dom patienter som inte har sån tur att dom får vara hemma under julen. Lite mysigt ska det bli att tillbringa julaftonskvällen på jobbet, även om jag kommer att sakna alla här hemma.

Pappa och jag har en tradition inför varje jul och denna tradion är dom viktiga och obligatoriska köttbullarna på julbordet. Pappa och jag ansvar för köttbullstillverkningen i detta hus till julen. Jag rullar och pappa steker. Pappa dricker alltid julöl, det ser så gott ut men jag har inte förstått mig på det där med öl än så jag skippar den. Måste säga att dom blev ovanligt goda i år. Dessutom är det så vansinnigt gott med köttbullssmet, skulle kunna äta ett kilo köttfärs utan problem. Kanske magen inte skulle uppskatta dock så jag låter bli.

Julmusiken ekar i öronen och mamma far runt med dammtrasan och varje liten vrå ska städas. Jag tänker lite i smyg att det är skönt att ha min egna lilla lägenhet som jag inte behöver städa mer än vad jag anser är nödvändigt. Jag har aldrig haft något emot lite damm. Tror endast det är sunt. Ja ett annat ord för såna som mig är latmask, men med det vill jag inte ha sagt att jag aldrig städar för det händer faktiskt. Däremot lever blommorna ett tuffare liv i min närhet. Har lite dåligt samvete över dom där gröna stackarna som alltid förr eller senare får gula blad och sen är slutet nära. Jag suckar alltid och tänker att jag kommer att bli en dålig fru.

Denna helgen har jag boat in mig i mysbyxorna, glöggen finns nära tillhands, choklad äts och jag myser i mängder. Sovit har jag också gjort. En hel del. Latmask och tröttmössa får man vara runt jul, det är i alla fall min åsikt. Om ändå snön kunde falla..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, du är ju för go =)

Köttbulssmet, det som låter som ett lite dåligt försök att förklara för andra (och kanske sig själv) i "Jag har aldrig haft något emot lite damm. Tror endast det är sunt."... som låter sådär halvtrovärdigt ;), också blommorna.

Men vad jag verkligen gillade var hur du skrev om städning och damm, för att sedan övergå till blommorna med ordet "däremot"... jag gillade det ordvalet ;)

Hoppas du får en härlig jul med din vän i alla fall, och jag tvivlar inte en sekund på att ni lyckas lysa upp tillvaron lite för de som måste spendera sin tid på sjukhus under julen =)

Varma kramar

Anonym sa...

Det är inte synd om dina patienter i alla fall, för med en ängel som dig som ser om dem så är det ju som julafton varje dag... ;o)

Äter du köttbullssmet??? Uschualinge, som de brukar säga i Östergötland! Ungefär lika charmigt som när min äldsta grabb möljade i sig "rå" blodpudding när han var liten. Tydligen har även solen fläckar... *skrattar*

Visst kan man leva med lite damm! Det kan ju till och med vara rätt trevligt! Jag har lärt mina dammråttor att hoppa volter... ;o)

När det gäller blommor, så har jag kommit på en smart sak. Jag har skaffat lite extra stora krukor och sen har jag lagt block med våt oasis i botten och sedan täckt med fiberduk med hål i och sedan fyllt på med jord. Då kan man vattna på ordentligt utan att rötterna står i vatten och de klarar sig över en vecka utan vattning!

För övrigt så tror jag att du kommer bli en underbar fru och det spelar ingen roll om blommorna så vore tvärdöda för din blivande make kommer ändå bara ha ögon för dig...

Kram!
Janne

Elin sa...

eldregn & janne:

sötnosar! denna sol har många fläckar! :D på diskbänken, på golvet på.... :D

men idag är jag ledsen över att jag inte kommer att vara hos min familj på julen. idag är jag egoistisk och inte det minsta ödmjuk. jag vill krama om min mormor på julaftonen och njuta av tjafset om vem som ska vara tomte. jag vill vara h e m m a! :(

KRAM!

Hasse Wester sa...

Önskar dig en riktigt fin jul trots arbete under jul och nyår. Patienter och personal på SÖS är nog glada åt att lotten gav dig arbete under den här helgen.