söndag 14 december 2008

Luciamys

Sitter här i soffan med min varma stickade tröja, mina sköna söta duntofflor och med datorn i knät. Bredvid mig står en mugg med varm choklad, grädden på toppen har sakta smält ner och det som nyss såg så väldans onyttigt ut ser nu lite mindre onyttigt ut. Det är lucia idag, eller rättare sagt det var lucia idag, nytt dygn har startat och tredje advent står för dörren. December rusar fram likt en stressad kanin på jakt efter sina salladsblad och snart är jul och nyår ett faktum.

Jag har haft en fin lucia. En mycket fin men trött lucia. Vaknade imorse efter en timmes sömn och pallrade mig med tunga ben till jobbet. Direkt när jag kom dit så möttes jag av det faktum att det var lucia idag vilket jag helt förträngt. Några duktiga ungdomar lussade för våra patienter som väcktes av sång, lussebullar och glögg. Jag smygtittade på en tant som satt på sängkanten i adventsljusstakens sken och åt en lussebulle och drack kaffe. Det såg så mysigt ut att jag inte kunde göra annat än att stå där med ett stort leende.

Det visade sig att det var den mysigaste lucian hon haft på åtta år. Vad det värmer att höra sådant. Hon får med sig ett vackert minne från hennes tid på avdelningen och kan åka hem med ett lätt hjärta och ett lätt sinne. Inne på damsalen började surret och skratten ekade i korridoren. Alla var på gott humör och en glädje spred sig på avdelningen. Det är något visst med dessa dagar, på något sätt är dessa dagar så mycket fyllda med glädje, och glädje på ett sjukhus är obeskrivligt värdefullt.

Tyvärr har jag dock sovit bort kvällen. Min dygnsrytm är inte som den ska och efter att ha jobbat natt tidigare i veckan så har jag inte riktigt lyckats vända dygnet tillbaka. Så idag blev det en chock för kroppen att tvingas vara uppe på dagen fast natten varit sömnlös. För en liten stund var jag glad över att ha lyckats vända dygnet tillbaka när jag fick veta att jag ska jobba natten mellan söndag och måndag. Alltså känns det inte som någon överdrivet stor idé att hålla den rätta dygnsrytmen igång. Nu är jag pigg. Så där pigg så jag skulle kunna ge mig ut på stan och dricka ett glas vin eller två med någon vän.

Men jag har det ganska bra här i min soffa, med min varma choklad. Som förövrigt snart är urdrucken.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad mysigt det låter! Jag ska ta mig en kopp te och sen pallara mig iväg till ett shoppingcentrum, hujeda mig. Måste hitta presenter till min bror som fyller år och en och annan julklapp. Hoppas du kommer ut en sväng! Ha en go vecka! Kram

Elin sa...

jo..mysigt var det men nog hade den perfekta avslutningen på dagen varit att få ha en karl väntandes i sängen för att värma upp ett par frusna fötter ;D

hoppas du hittade vad du sökte idag! :) jag tog en promenad in till stan, rensade tankarna och tittade på folk :) nu väntar sängen en stund innan jobbet..

ha en mysig kväll! :)

kramar!

Anonym sa...

Hej
Massa dagar sen du la till dina ord.
Och du gör det så bra.
Spelar ingen roll natt-skifte och dygnsrytm.
Vill bara önska dig en god jul

/Niklas

Elin sa...

tack detsamma niklas! :)

god jul!