tisdag 23 december 2008

23 december

Jag tänder värmeljusen i dom vackra snölyktorna jag fick av en vän i födelsedagspresent. Vackra mönster av snöstjärnor sprider sig på väggen och i taket. Jag älskar dom där lyktorna, tycker dom är otroligt vackra och dom passar så bra ovanpå mitt vita klädskåp. Jag tänder värmeljusen på mitt nattygsbord och ljusen på soffbordet. Myskänslan sprider sig och jag får lite känning av att julen står för dörren.

Jag ser på klockan och mina tankar vandrar hemöver. Just nu är det julstök där hemma och julklappar ska slås in. Den ljuva doften av glögg sprider sig i huset och Maja, den sötaste av vovvar, njuter för fullt av att ha allt stök omkring sig. Hoppas hon saknar mig lite, att hon sneglar lite mot lillmattes dörr och hoppas på att jag ska komma hem till henne. Och vad jag önskar att jag kunde det. Jag skulle sätta mig på tåget direkt..

Men på torsdag eftermiddag är det jag som sätter mig på det där tåget. Då lämnar jag Stockholm för en dag och åker ut på landet för att fira jul med familj och släkt. Då ska Maja och jag ta en skogspromenad, underbart ska det bli.

Jag sitter här på sängkanten med en kopp te och skäms lite över min hemlängtan. Jag har trots allt en familj att återvända hem till, jag har folk att fira jul med. Det är inte alla som är så lyckligt förunnade, och kanske är det just en av dom människornas hjärtan som jag kan värma genom att gå till jobbet imorgon eftermiddag och sprida den glädje och värme som sig bör när det är jul.

Kanske får tomteluvan följa med mig till Södersjukhuset imorgon. Tomtemora Elin, det vore nåt det.

3 kommentarer:

Anna sa...

God Jul! Jag ska också jobba i kväll, jag hoppas på att det blir lugnt och skönt. Hoppas du får detsamma. Kram

Nina sa...

Åh, värmeljus kan göra riktiga underverk (speciellt under denhär mörka tiden på året). Har själv tänt massor den senaste tiden (och druckit massa glögg, som även du tycks ha gjort).

Så, naturligtvis bor du kvar i Sthlm. Det är jag som har svårt att tolka och förstå kommentarstexter för sent om kvällarna/nätterna och då inbillar mej annat för en stund.

Ha det gott!

Elin sa...

anna: lite sen med att svara på detta så jag får önska dig ett underbart gott nytt år! :D

kramen!


nina: haha jo..jag bor kvar.. :) håller med om att vissa saker blir svårarae att tolka ju senare kvällen lider, du är inte ensam ;)

gott nytt år på dej! :D