söndag 7 juni 2009

Vilsen i lägenhetsvimlet

Nu har det hela börjat. Så liten jag kände mig när jag steg in genom den gamla charmiga trädörren. Något förvirrad kikade jag in i badrummet, såg fint ut. Sovalkoven var bred och det skulle nog få plats med flera garderober där. Rummet var ljust och köket lagom stort. Öppnade skåpluckan under diskhon utan att direkt veta vad jag skulle titta efter. Har hört att man ska titta där.

Köket kan behöva renoveras lite. Vad kostar en spisfläkt? Jag blir ännu mera påmind om att jag är själv om detta. Ingen som säger att det ordnar sig, ingen som står bredvid och säger att Så här kan vi göra. En ful blå vägg förstör det lilla köket. Den ska bort. Kanske skulle en vacker fondvägg istället pryda den några kvadratmeter stora väggen. Är det svårt att fixa en fondvägg? Ingen aning. Jag har aldrig gjort något sådant.

Mäklaren såg snäll men världsvan ut. Undrar om hon såg på mig hur vilsen jag kände mig. Hon var vänlig och tog sig tid att prata med mig. Jag visste inte riktigt vad jag skulle fråga om men hon pratade på och informerade om det viktigaste. Bygglov för balkonger på gång, det låter ju bra. Undrar vad det gör för månadsavgiften? Ingen aning. Den frågan kändes för dum för att ställas så jag höll tyst.

Det var en riktig Elin-lägenhet det där. Jag skulle kunna se mig själv i den lägenheten. Liten men bra planerad. Den skulle göra det möjligt för mig att bo kvar på min älskade gata som jag blivit så fäst vid. Problemet är bara att många andra också upptäckt tjusningen med detta område. Så jag vågar inte hoppas. Men när budgivningen börjar tänker jag vara med. Min första budgivning som tar mig ett steg närmare till att äga min alldeles egna lägenhet här på vackra Söder.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller tummarna för att den där lägenheten ska komma att bli ditt hem.

Anonym sa...

skicka länken till lägenheten/mäklarens hemsida så jag får se =)

/ Marcus

Eldregn sa...

Varför överger du den förra? (känns som jag har missat något ;))

Men blir det så att du får lägenheten så ska du nog se att det går bra med alltihop i slutändan. Lite nytt och lite oklart, men i slutändan blir det nog bra ändå.

Jag håller en liten tumme jag med för den där lägenheten.

Härlig bild på dig här nedanför förresten. Varm och somrig, ett underbart smittande leende och lika vacker som alltid =)
Katten såg för övrigt hur mysig som helst ut, gillar katter.

Kramar! (koden jag ska skriva har för övrigt slumpat sig till att bli "active", vad nu det betyder =))

Pari sa...

Lycka till gumman! Håller samtliga tummar stenhårt för dig!
Ser fram emot att få sitta i ditt fina kök och dricka kaffe med dig en dag :)

Pöss

Sextankarnas sa...

I dina ord så trivs du redan där. Fondvägg är inte ett stort projekt. Månadshyran går inte upp speciellt heller. Känns som du vart förälskad.

Elin sa...

slotts: åh du är för go..men det gick inte hela vägen.. :(

marcus: se så bra det gick att söka själv! ;) typiskt bara att du oxå tyckte den var perfekt för mig.. :(

eldregn: jag blir av med min lägenhet 31 juli, så nu är jag på jakt efter en bostadsrätt och slå mig till ro här på söder :)

och tack! och visst är dom väl goa..hon somnade där, i min urringning :)

pari: du är så välkommen att komma och sitta i mitt kök! =) när jag väl hittar en lägenhet som blir min..

M: jo jag blev ju det, tycker fortfarande att det står elin skrivet på väggarna i den ;) men men, bara att ge sig ut på jakt igen!