söndag 26 oktober 2008

Höstrusk på Söder

Jag har tillbringat den här helgen ensam. Det har varit självvalt och därför är det inte så synd om mig men just nu är jag ensam, och jag tycker faktiskt synd om mig själv. Detta måste innebära att jag bara tror att jag vill vara ensam men i själva verket blir jag en närhetstörstande och rastlös varelse när jag inte får utlopp för min sociala och fysiska sida. Enda kontakten med vänner har varit genom telefon och msn. Uppenbarligen så räcker inte detta.

Jag har dock fått mycket gjort den här helgen och att inte vakna med alkoholens efterdyningar har varit ett skönt inslag. Klädskåpet är nu färdigbyggt, mitt lilla badrum är tillpiffat och all tvätt i denna lägenhet har blivit tvättad. Dom där förbaskade flyttlådorna står dock envist kvar men nog ska jag väl lyckas få bort dom också så småningom. Men inte ikväll.

Jag tog en promenad ikväll på dom blöta gatorna efter att regnet avtagit. Gick Tavastgatan bort, svängde ner på Bellmansgatan där livemusik ekade från Bishop Arms och jag kunde inte låta bli att önska att jag satt där inne med en kall öl i handen och fick njuta av musiken. Jag log och gick och vidare ut på Hornsgatan. Götgatan var som vanligt full av liv och jag insåg att jag rör mig mer på den gatan när jag har alkohol i kroppen än när jag är nykter. Kände mig lite skamsen av detta faktum men tänkte att jag har tid att ändra på det.

Regnet hänger i luften över Söder ikväll. Jag saknar regnsmattret mot fönstret och blåsten utanför. Jag vill krypa upp i soffan med en kopp söderte, tända ljus och gosa in mig i famnen hos någon speciell. Det är så en söndagskväll ska tillbringas. Inte ensam i soffan med datorn i knät.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Även här är det lite öde och tomt efter att grabbarna åkt upp till morföräldrarna i Norrland på höstlov tillsammans med sin mamma.

Var så himla sugen på att gå på bio i helgen. Hade planerat länge att gå på premiären av Låt den rätte komma in, men äldsta grabben var på scouthajk i helgen och minsta grabben var för trött efter allt sportande.

Slutade med att jag satt hemma istället, för att gå på bio är inte samma sak om man inte har någon att viska och dela godispåse med och att prata med om filmen i efterhand.

Så jag förstår precis hur du känner det! Skickar i alla fall en virtuell bamsekram, så att du inte känner dig helt bortglömd...

KRAM!

Anonym sa...

Är det något jag kan identifiera mig med så är det ensamhetskänslor av olika slag, även om inte min ensamhet är direkt självvald så kan jag förstå själva känslan. Söndagar brukar väl kanske inte heller underlätta..

... inte för att det där höstrusket underlättar heller alla gånger om ensamhetskänslan väl infunnit sig.

Men men, du får försöka se till så att nästa helg spenderas i lite sällskap istället så får msn och telefon bli lite mer som något extra utöver det =)

*ger henne en låååång låååång kram i det tråkiga höstvädret*

Anonym sa...

Är det så att min fröken Elin bor på Söder? Skall vi bli grannar snart alltså? Jag flyttar dit om 3 dagar med, via Mariatorget.