tisdag 21 april 2009

Dränerad

Ikväll behöver jag en varm famn. Jag behöver en hand som smeker min kind. Jag behöver en varm blick.

Jag älskar mitt jobb men jag älskar inte att bli dränerad på all min värdefulla energi. Frustration som tas ut på fel personer, deprimerade patienter och folk som känner misstro inför sjukvården. Jag missunnar inte någon som mår dåligt att få uttrycka sin frustration, men vårdpersonal är inga övermänniskor. Att ibland gå hem från jobbet och känna sig alldeles tom och sänkt får mig att undra hur man ska orka detta i 40 år till.

Ikväll behöver jag någon som säger; Elin, i mina ögon räcker du till..

5 kommentarer:

Anonym sa...

Elin, i mina ögon räcker du till, mer än så är det. Hur viktigt jobb som helst att du finns i vården. Ni behövs, ni gör ett kanonjobb. Hade du varit här hade jag servat dig och visat min uppskattning.:)

M

http://sextankarnas.blogg.se

Eldregn sa...

*håller om lääänge läääänge*


Elin kära du, i mina ögon räcker du till precis som du är. Egentligen är det väl mer än så, men en kväll/natt när det känns sådär kanske det är svårt att ta till sig. Men du är bra, riktigt bra, och som sagt, det får vara jobbigt, det får vara slitsamt.

Det är inte kul, men det är tillåtet att inte alltid orka.

*fortsätter hålla om lääänge läääänge läääänge*

Pari sa...

I mina ögon räcker du till och jag är säker på att du är en fantastisk sjuksköterka!

Förstår så väl vad du menar och bävar inför min nya yrkesroll samtidigt som jag tycker att det känns spännande att snart vara där.

Stor kram på dig vännen!

Janne sa...

Människor som är i en pressad situation där de själva inte har kontroll tänker inte klart och då är det lätt att man tar ut sin frustration på den som finns till hands. Så försök att inte ta åt dig...

Fast vad gäller en sak, så håller jag inte med. Ni som jobba inom vården ÄR verkligen övermänniskor. För vilken vanlig människa sliter så hårt som er för en så usel lön och med så mycket otacksamhet och ändå sprider så mycket värme och glädje omkring er som ni gör.

Så Elin, du inte bara räcker till utan du gör små underverk varje dag!

Var bara rädd om dig själv, så du inte går in i väggen. Det är du alldeles för värdefull för...

Kram!
Janne

Elin sa...

tack för fina vackra ord!! egentligen vet jag att jag räcker till, att jag inte alltid kan göra mer än det jag kan. men ibland tar det stopp. och även om jag inte tar saker personligt så har jag så himla lätt att påverkas av negativ energi, jag blir totalt sänkt.. det är något jag måste lära mig komma förbi, annars blir jag nog inte långvarig inom våren..jag måste finna ett sätt att hantera dessa patienter utan att låta dom nå mig på ett sätt som gör att jag endast skadar mig själv..

men än en gång, tack söta ni! jag kämpar på och hade en bra natt på jobbet inatt där en tant sa åt mig att fortsätta vara precis som jag är, att vi var änglar i hennes ögon.. :) sånt värmer och gör att man åter känner sig stolt över sitt yrke och känner att man faktiskt gör något bra ibland! :)

KRAM till dig M, till fina eldregn, härliga pari och alltid så uppmuntrande janne! :)