måndag 6 april 2009

Ett lyckligt slut

Efter ett dygn av oro har lugnet lagt sig. När en ung familjemedlem hamnar på sjukhus så vänds världen upp och ner. Klumpen i magen ligger envist och maler. Även om man är övertygad om ett lyckligt slut så är hjärtproblem inget att ta lätt på. Speciellt inte när det är omgång nummer två som denne hamnat på sjukhus med hjärtövervak. Även denna gång fick sjukhusvistelsen ett lyckligt slut. Med en oförändrad ultraljudsbild och oförändrad medicinering fick han gå hem.

I mitt yrke är jag oerhört tacksam över all kunskap jag fått inom kardiologi. Jag är en endast en nybörjare och sniffar i kanterna av det breda området men tillräckligt mycket har jag lärt mig för att bygga upp senarier i huvudet för vad som kan vara fel med min nära och kära. Jag tycker det är oerhört spännande att jobba med kardiologi eftersom det är så komplext, och viktigt, utan ett fungerande hjärta så överlever vi inte, punkt slut. Det är dessa gånger när sådant här händer som jag önskar att jag inte visste något alls om detta organ, att jag trodde att om man bara ger en tablett så blir allt bra, då försvinner alla bekymmer. Vad lätt det skulle vara..

Det har varit alldeles för många sjukhusvistelser i min släkt nu ett tag, hoppas det lugnar ner sig så alla får njuta av våren, friska och krya.

Ps. Jag har redan fått fräknar av vårsolen, lite halvgulligt sådär. Om jag får säga det själv.

5 kommentarer:

Douchebag sa...

Skickar en kram!

Fräknar ÄR gulligt, och det är smilgropar också :)

Janne sa...

Skönt att han blev bättre...

Det kanske är bra att veta hur ömtåligt livet är, så att man uppskattar det mer och funderar igenom sina prioriteringar istället för att springa runt i ett ekorrhjul tills man stupar...

Tror att du är helgullig, med eller utan fräknar. Om jag får säga det själv...

Kram!

Kent sa...

Usch, hjärtat är tillräckligt ömtåligt utan att sjukdomar ställer till det =/ Skönt att det är bättre nu iaf.

Eldregn sa...

Otäckt =/ Men skönt att höra att det gick bra ändå, och visst är det så ibland att "ignorance is bliss"...


En Elin med fräknar, kan det bli så mycket finare egentligen? =)


Kram!

Elin sa...

douchi: hej vännen, suger genast åt mig din kram och skickar en varm tillbaka.. :)
så det är fint med både smilgropar och fräknar? åh vilken tur att jag har båda! :D

janne: det har du rätt i..livet är sårbart, på en sekund kan alla förutsättningar förändras fullständigt.. jag tackar gudarna att det inte tillkommit någon färsämring av hjärtat denna gång, är man inte ens 30 år så borde ett friskt hjärta vara självklart. inte för alla tyvärr..

gullig du är.. :) ja..men kanske blir man automatiskt lite söt när man besitter positiv energi och har glimten i ögat? äsch vem lurar jag, allt sitter i fräknarna! :D

kram!

kent: ja det var ett skönt besked som nådde mig igår, livet har nog med hyss för sig ändå just nu..

kram! :)

eldregn: ja verkligen! när man bara kan blunda för saker och ting och leva i sin egna lilla skyddade värld..saknade det i helgen..

men eldregn raring..kan man skriva en finare sak? tack! :) frågan om inte en eldregn med fräknar är dubbelt så sött? :) jag tror det jag! :D

kramar!