torsdag 24 april 2008

En bok i min hand

Jag har två saker framför mig på bordet. Två saker som får mig att le. Båda sakerna kom med posten idag. Ett lönebesked och en bok. Lönebeskedet får mig att le eftersom det står att jag har en bruttolön på 31 261 kronor och att det kommer att sättas in 22 114 kronor på mitt konto imorgon. Detta är givetvis övergående lycka då jag är sorgligt medveten om att något fel har inträffat. Nog för att vi strejkar för att få upp våra löner nu men till dessa nivåer vore ju lite för bra för att vara sant. Men jag låtsas för en stund att jag faktiskt kommer att få behålla alla dessa 22 114 kronorna. Tankarna flyger iväg och jag känner hur det pirrar i magen. Jag landar dock ganska snabbt när jag inser att jag snart kommer att få ett inbetalningskort på ca 7 000 kronor. Mina mungipor går neråt och jag vänder genast blicken mot det andra som kom med posten idag.

Boken.

Leendet smyger sig tillbaka på mina läppar. Efter flera veckors väntande har Tusenbroders bok hittat hem till mig och jag vill just nu bara slänga mig över den och läsa den från pärm till pärm. Hade jag varit ledig imorgon hade jag tagit med boken och en filt och lagt mig i parken. Njutit av vårsolen samtidigt som jag kunnat läsa hans magiska texter i pappersformat och rysa av välbehag. Men nu måste jag tyvärr jobba imorgon. Men några sidor tänker jag hinna med innan jag släcker lampan ikväll.

Läste sista sidan där han så vackert skrivit om sin kära far, en tår letar sig fram och min enda tanke är:

Johan, han ser på dig så som du tänker på honom..

En underbar bok du skapat som jag är glad över att ha i min ägo. Nu fattas bara signeringen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj gumman, det lönen går ju inte av för hackor inte ;) Då kommer du väl o hälsar på mig snart *hihi*

Kramar o pussar en som saknar ihjäl sig efter dig! En evighetsen vi hördes ju *gör ont*

/Anna

Anonym sa...

Va kul att se dig ELIN!
Och va bra du skriver!

Hmm. Kommentarsfunktionen här är lite konstig.

Elin sa...

anna: haha, det tragiska är att jag redan lever som att jag skulle få behålla alla dessa pengar! så snart måste jag verkligen börja snåla.. =/ men en sista minuten till norrland låter ju skojj! :D

mullenuff: ja nu är jag bara elin, ingen annan, och det trivs jag med! :) kul att du gillar det jag skriver, sånt värmer :)

ja kommentarsfunktionen är lite knasig.. =/ men den har ändå sin charm! :D

skojj att du kikade in! välkommen tillbaka :D