torsdag 11 september 2008

Hans kvarter

Jag vandrade runt på Söder ikväll. Letade mig upp på Skinnarviksberget, tog några bilder med min rosa kamera och gick ner mot Söder Mälarstrand. Gick bort till Långholmsbron där jag vände och gick in bland husen. Affärerna såg öde ut, gatorna var fulla av människor men flera lokaler längs med gatorna såg övergivna ut, som att det var längesedan någon brytt sig om dom.

Högalidskyrkans torn sträckte sig ovanför hustaken och bland alla gröna trädkronor var den vackert inramad. Jag måste se närmare på den där kyrkan. Ikväll gick jag dock bara förbi. Tänkte ta ett mms och skicka som bildgåta till en vän, men jag tänkte att det inte var någon idé. Han skulle tycka att det var alldeles för enkelt. Jag får vänta med bildgåtan tills jag hittar en riktig utmaning.

Det är inte lätt att följa med i tempot i Stockholm utan att se helt vilsen och förvirrad ut. Hur ska jag kunna se ut som att jag vet vart jag är på väg när jag inte har en aning? Det går inte. Ge mig lite tid så ska jag snart vara en av alla dom som målinriktat går gatan fram på väg mot sin destination. Jag hade inget mål, mitt enda mål var att hitta min väg hem igen.

Jag rörde mig i Hans kvarter ikväll. Han gör dessa kvarter ljusare och varmare dessa kalla septemberkvällar. Kan nästan känna hur han lyser ända bort till mina kvarter. Söder blir vackrare med honom i närheten. Frågan är bara hur jag ska komma honom nära.

Stockholm var på många sätt bedövande vackert ikväll.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ikväll var Sthlm myckert vackert i solen, kan tänka mig att en promenad på söder passade bra. Välkommen till kungliga huvudstaden.

Anonym sa...

Jag tycker det här inlägget var bedövande vackert skrivet =)

Håll dig utanför tempot i den här stan så länge du kan...för när man hamnar i ekorrhjulet - så är det svårt att se...det du såg...på din promenad i går kväll =)

Ha en fin helg, och välkommen hit!

Anonym sa...

Vackra Novalie

Glöm honom, jag bara antar att du menar Badoh. Han & co är bara ute o leker, de bryr sig inte vem de sårar.
När jag fick reda på att ni träffats ville jag så gärna varna dig men visste att du inte skulle ta mig på allvar, du skulle mest troligt tro attjag ville ha han.

Det kommer att ta tid att glömma men du måste ge dig tid. För mig har det gått 5år sen mitt ex och gjorde slut och jag har inte kommit 100% över honom. Nu minns jag det hela med sorg över att det inte fungerade.

Elin sa...

anonym: tack! :D kanske ses vi på gatorna på söder? :)


tom: men tack så jättemycket! :D
ja jag ska göra mitt bästa för att inte fälja med i hetsen och sluta se det runt omkring mig..för det är ju så vackert!!


anonym: nä..det är då inte badooh som lyser upp söder.. ;)

men när du skriver sådär känner jag att jag måste försvara den karln lite. jag tänker inte lägga ut hela historien på nätet för jag vet att det finns för många nyfikna som har följt det här, men att han inte skulle bry sig om vem han sårar eller är en obotlig player är fel. och det vill jag att folk ska veta.

vet ej om du räknar in theolddog i det här oxå men han är en god vän till mig och karln har ett hjärta av guld :) (även om han blir arg för att jag skriver det här och förstör hans image ;)