måndag 1 september 2008

Pyssel och semester

Det rensas för fullt i mitt liv just nu. Både materiela- och psykiska saker vrids och vänds det på. Vissa saker förblir orörda medan andra saker finner sitt öde i sopsäcken eller den mentala papperskorgen. Jag har sköna dagar nu för tiden. Jag har haft semester i sex dagar och från och med idag är jag obetald. Ja jag är arbetslös i två veckor och riktigt härligt känns det.

Pyssliga Elin kommer fram och jag inser att jag har mycket som behöver ordnas innan flyttlasset återigen rullar om en vecka. Har idag inhandlat flertalet innerkuddar som innan flytten ska förvandlas till prydnadskuddar i höstens vackra modefärger. Jag har även irrat mig in på en måleriaffär för att få hjälp att välja färg till min gamla tv-bänk som ska få nytt liv. Favoritbilder från sommaren som finns i digitalkameran ska väljas ut och skickas för framkallning. Väntar mig härliga svartvita fotografier med vit kant som ska få pryda väggarna i mitt nya hem.

Små diskussioner om kärlekens knepiga ekvation med en vän får mig att fundera och analysera mitt eget beeteende och ställningstagande inför detta underbara men komplicerade som kallas kärlek. Att känslorna inte är viljestyrda, att det ibland vore lite för enkelt om det faktiskt var så. Hur lätt det är att förälska sig i ett liv som inte är ens eget utan endast förblir en dröm om att man en dag ska ska kunna leva den drömmen på riktigt. Att förälskelsen är ens egen.

Många tankar cirkulerar här dessa dagar. Underbara avslappnade dagar. Jag träffar vänner, sniffar på bebisar och inser att jag är låtsasmoster till världens sötaste bebis. Stolt som en tupp är jag. Jag gick förbi sädestorkarna ute på stallbacken idag. Stod och insöp den speciella doften av halvfuktig ljummen säd. Jag kunde stått där i evigheter. Tänk dom som aldrig får känna den doften, dom missar verkligen något. Tror jag ska passa på att åka med mågot varv på tröskan i år. Det är sådant man har tid med när man har semester.

Nu har jag verkligen semester.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt det låter, eller omväxlande härligt i alla fall =)

Hoppas det fortsätter på det viset!


PS: Jag visste förresten inte att du var låtsasmoster åt någon av mina systrar ;)


Kram på dig vännen!

Anonym sa...

Men min dotter är faktiskt världens sötaste ;p

Anonym sa...

Eeh, insåg hur fel det där lät... så jag tar om det :P


PS: Jag visste förresten inte att du var låtsasmoster åt någon av mina s y s t e r s ö n e r

Så dumt det kan bli :P

Elin sa...

eldregn: ja det är helt underbart faktiskt! :D

hahaha jag anade att nåt var knas ;)


kent: nu är du partisk! jag är aldrig partisk! ;D

Anonym sa...

VA!! Skulle jag var partisk när det gäller min egen dotter ;p

Kolla här så får du se själv ;)
http://famlorentzon.bilddagboken.se

Elin sa...

kent: men jag blir förvirrad. har du en dotter eller två? :D det kanske är blandade bilder från när hon var bebis tills hon nu är..hmm...en lite större bebis?? :D

grymt söt är hon iaf! :D

Anonym sa...

Förlåt att jag gör dig förvirrad. Hon är ett ental min dotter. Bilddagboken startades för att visa för släkt som befinner sig i Småland vad Miranda hittar på. Nu är hon ca 17 månader.

Visst är hon =) *stolt pappa*