tisdag 16 september 2008

Äppelviken

Runt lunch idag satte jag mig på tunnelbanan till Liljeholmen, därifrån tog jag spårvagnen vidare till Alvik och Nockebybanan för att slutligen stiga av spårvagnen i ett höstlikt Äppelviken. Jag knallade upp bland husen, gick förbi det charmiga lilla caféet som ligger vid Alléparken. Det var flera månader sen jag satte min fot i Äppelviken, då blommade träden och syrenerna doftade fantastiskt, nu kände jag kylan bita i kinderna och höstluften var ett faktum med alla höstdofter därtill.

Äppelviken såg ut precis som jag mindes det. Under flera månaders tid så har trottoarer och gator varit uppgrävda av någon anledning. Jag är på tok för oteknisk för att veta vad alla dessa gropar och gångar är till för men jag antar att det handlar om någon form av kabeldragning. Den gata som i maj var uppgrävd hade nu fått tillbaka sitt ursprungliga utseende, men arbetet har fortsatt på andra gator. Grävmaskiner och andra firmabilar envisades med att trängas med mig där jag gick med stora ögon.

Det var en speciell känsla att röra sig ensam i dessa kvarter. Dom vackra fönster som förut tillhörde honom, där ljuset alltid var tänt, dom tillhör nu någon annan. Den lilla gräsplätten utanför ingången där vi stod och lyssnade på när hyresvärden spelade Drömmen om Elin på dragspel på takterrassen är nu inte längre för oss att trampa runt på. Eller den tidiga morgonen när gitarren försvann med ut på gatan och grannarna fick ett annorlunda uppvaknande. Minnena får mig att le.

Jag försvann in på en liten gata där jag endast rört mig en gång tidigare. Äppelträden står på rad och dom charmiga villorna trängs bredvid varandra. Detta idylliska område gör mig alldeles varm inombords trots den kalla luften. Jag tar fram min kamera och fotograferar där jag går gatan fram. Så vackert och fridfullt. Här är man så långt ifrån storstadspulsen man kan komma, ändå har man den runt hörnet.

Jag har trivts bra dom stunder jag har varit i Äppelviken, den delen av Stockholm kommer alltid att vara speciell. Jag kan gå varenda gata i Stockholm, utforska varenda gatsten på Söder och göra stan till min egen. Men Äppelviken min vän, den platsen är för alltid din.

15 kommentarer:

Hasse Wester sa...

Äppelviken är min grannby....

Elin sa...

slottsträdgårdsmästaren:

visst är det väl underbart vackert äppelviken :)

Hasse Wester sa...

Absolut...jag brukar vandra efter stranden från Alvik, förbi Äppelviken och bort mot Smedslätten. Det är en vacker strandväg under alla årstider. Har du gått där?

Elin sa...

slottsträdgårdsmästaren:

jag har aldrig gått där men det var faktiskt meningen att jag skulle gå där idag, fick en karta ritad åt mig för länge sen över hur jag skulle gå :) men jag blev lurad upp till nockeby torg istället den här gången :)

du har inga bilder på bloggen från den strandvägen? :) isf, kan du skicka länken? :)

Hasse Wester sa...

Här kommer en vandring här hemma...http://gardener.blogg.se/2008/august/kvallsvandring-hemmavid.html

Lycka till att hitta strandvägen nästa gång Elin.

Anonym sa...

Bloggsvar: Ja, det är klart att du är *ler*. Hade dig faktiskt längst ner i listan på andra sidan förrut *pekar* .. den gamla bloggen alltså .. och så en dag var jag inne och kikade och hittade länken till den nya *Ler*

Det verkar som du trivs i storstan *ler* .. skönt!!

Varma kramar tillbaka!!

Anonym sa...

Låter som en underbart minne av en gammal kärlek?
Hur som så ger det en skön känsla i magen att läsa :)
Ta hand om dig pärlan!
Kram

Elin sa...

slottsträdgårdsmästaren:

jadu, dit måste jag hitta! :D får bli nästa gång jag besöker bromma!


nattensquinna:

hur go är du inte..jag blir alldeles generad. men så glad över att du kikar in här och läser :D

kram!


douchebag:

underbart minne av en underbar vän som kan få mitt hjärta lika varmt som av en gammal kärlek :)

tycker om den där känslan du får i magen! :D tack!

var rädd om dig gullegris. :D

*kramar*

Magnus Thorn sa...

Vackert skrivet. Äppelviken är dock för mig okänd.

Trevlig kväll.

Elin sa...

magnus thorn:

tack! :)

jag kan endast rekommendera dig att besöka äppelviken i bromma om du får möjlighet! v a c k e r t !
tusenbroder har säkert ett par texter skrivna om äppelviken eftersom han bodde där ett tag :)

trevlig kväll!

Anonym sa...

Gud vad jag önskar att jag aldrig hade flyttat från Sthlm.. varför gav jag inte det en chans till?
Jag älskar ju den stan.. Jobbade i Bromma.. bodde på Kungsholmen.. Gud vad vackert Sthlm är egentligen.. alla årstider..

Anonym sa...

Du verkar hitta pärlor i Stockholm som jag aldrig hört talas om! Äppelviken låter vackert! Som om det vore ett ställe taget ur Astrid Lindgrens böcker...

Låter som om du redan har börjat boa in dig i Stockholm...

Ha det bra!

Kram
Janne

Anonym sa...

Har aldrig varit i Äppelviken vad jag kan minnas (men har sett bilder därifrån så är lite påläst). Fin beskrivning - låter onekligen som ett riktigt guldställe. Kan tänka mej att det är vackert på hösten.

Anonym sa...

Vackert skrivet. Och självklart är Åppelviken helt fantastiskt vackert. Kommer sakna området omkring där nu när jag flyttar till Mariatorget i November...

Elin sa...

therese: när flyttade du härifrån? men på ett sätt så förstår jag dig, jag har så svårt att se mig här i sthlm för alltid även om stan har förtrollat mig, det är ju på landet jag trivs bäst, där jag har naturen runt hörnet :)
men sthlm finns ju kvar om du ändrar dig. ;D


janne: äppelviken är otroligt vackert. precis som att det vore taget ur en adventskalender, en liten sagostad :D det är väl egentligen det enda positiva med att tusenbror flyttade härifrån, han lämnade äppelviken kvar åt mig. :) även om stället inte ens är hälften så vackert utan honom.. :)

kommer du hit nångång ska jag visa dig äppelviken :)

kram!


nina: ja ett riktigt guldställe är det verkligen, och jag rekommenderar varmt ett besök! :)


21st: mariatorget minsann..då kommer du att bo nära mig ;)