söndag 15 juni 2008

Bymarknad i min by

Idag är det Härnevi Bymarknad. En trevlig liten bymarknad som växer sig större för varje år som går. Jag är uppväxt där i krokarna. I Härnevi kyrka arbetade jag som guide och kyrkogårdsvaktvästare flera somrar i rad när jag var yngre. Jag passade på att besöka kyrkan idag, tände som vanligt ett ljus för mina nära och kära och sjöng sommarpsalmer. Synd bara att det alltid är sån knepig tonart på dom där psalmerna. Antingen är det på tok för lågt eller alldeles för högt. Min röst har inte riktigt dom resurserna.

Jag satt och kikade i taket. Målningar av Albertus Pictor. Minns när jag stod där och berättade för kyrkobesökare vad dom olika bilderna hade för innebörd, vart ifrån bibeln målningarna är hämtade. Jag minns knappt det där längre. Bara dom grymma bilderna. Lustigt det där egentligen, vad som fastnar i huvudet och vad som glöms bort.

Åkte lövad skrinda till marknaden som låg en bit bort. Har inte åkt lövad skrinda sen jag tog studenten. Det börjar bli många år sen nu. Men det var inte minnen från studenten som nådde mig när jag satt där på en halmbal. Det var minnen från midsommar när jag var liten. Då hade vi som tradition att åka upp till skogen på morgonen med vagn och traktor för att smycka vagnen med björkar och blommor samt att plocka blommor till midsommarstången som senare skulle klädas. Jag beundrar det tålamod som mina föräldrar, morföräldrar och min mors syskon hade med att ordna detta varje år så att jag, min bror och mina kusiner skulle få en tradionell midsommar. För mig är det ovärderligt idag. Då tog man det för givet. Man visste ju inget annat. När vagnen var smyckad och lövad så åkte vi till Härnevi fotbollsplan för midsommarfirande och dans runt midsommarstången. Tipspromenad stod på programmet. Fika i slätten med saft och kladdkaka. Livet lekte.

Minns den där tiden och blir lite längtig när jag sitter där i skrindan och känner hur björkbladen kittlar mig i nacken och den ganska starka vinden envisas med att få mitt flygande hårsvall i ansiktet. Vid såna där tillfällen lyser mina ögon. Vid såna där tillfällen önskar jag att jag hade någon som satt där bredvid som jag kunde få berätta allt sånt här för. Berätta saker om min uppväxt, hur jag hade det som liten. Kunna peka ut platser där jag lekte som barn. Ja alla såna där småsaker som blir så märkbara när det inte finns någon att dela dom med.

Jag letade mig fram till skjutbanan där min pappa och morbror stod som vakt. Givetvis skulle jag skjuta. Många år sen sist. Vad jag minns har jag alltid varit riktigt dålig på sånt där. Träffa en liten liten prick lång bort. Inte min starka sida. Men skam den som ger sig så jag gav min pappa tio kronor och fick hjälp med geväret. Siktade länge och förstod inte hur jag skulle få det där siktet att fungera som jag ville. Jag såg lite himmel men krysset man skulle ha i mitten var nån helt annanstanns. Jag stod där länge innan jag listade ut hur jag skulle bete mig. Jag avlossar ett skott och vi alla tre står där som fån när jag träffar mitt i prick. Jag förstår vad jag lyckats med och skriker rakt ut. Min pappa blev nog riktigt stolt över mig i det där ögonblicket. Sen att det i slutändan hamnde på 3 träffar av 10 skott behöver inte diskuteras. Pappa bjöd mig på korv och festis sen i alla fall.


Köpte en fin väggljushållare som en vän till familjens dotter gjort. Den kommer att passa i min nästa lägenhet. Den lägenheten jag inte har. Men passa kommer den att göra. Speciellt i en lägenhet på Söder. Vi håller tummarna för det. Det får bli en tid i Stockholm. Sen måste jag tillbaka ut på landet. Det är på landet jag hör hemma. Det märker jag dagar som denna.

6 kommentarer:

Anna sa...

Åh, vad idylliskt det låter. Helt annorlunda än min uppväxt i stan. Håller tummarna för en lght på söder!! Kram

Anonym sa...

Lät otroligt mysigt! Riktig midsommar firade jag nog bara i slutet av gymnasiettiden och tiden strax efter att man tog studenten. Bodde ju uppe i Dalarna då och där tas ju midsommarfirande på allvar.

Sedan dess har jag tillbringat nästan alla midsommaraftonar i f.d. svärföräldrarnas sommarstuga längs norrlandskusten, vilket också var mysigt. Nu är ju inte det aktuellt längre, så nu får man lite panik inför varje midsommarafton.

För två år sen hade jag besök av en amerikansk vän och förra året smet jag iväg på en restresa till Corfu bara för att slippa sitta ensam hemma och uggla, men i år har jag ingen aning om vad jag ska hitta på... :o(

Några bra förslag?

Anonym sa...

Åh, nu saknar jag mitt liv när jag var liten, då var det oxå sådär. När det väl hände något där i byn så var alla med och allt var så roligt, oavsätt väder.

Söder är vackert, men ack så svårt att få tag på lägenhet :/

Anonym sa...

"Vid såna där tillfällen önskar jag att jag hade någon som satt där bredvid som jag kunde få berätta allt sånt här för. Berätta saker om min uppväxt, hur jag hade det som liten. Kunna peka ut platser där jag lekte som barn."


Vad gärna jag hade velat vara där och få det berättat för mig, älskar att få lyssna på sådana saker =)
Kan ibland sitta och drömma mig tillbaka till den där lekplatsen som inte finns längre, den som, så vitt jag vet, i princip bara användes när jag var liten. Jag kan fundera kring snögrottor, ett sönderkastat fönster, skolgårdar och fritidsgårdar.. Låter jag tiden hoppa fram ett antal år kan jag fundera över nattliga promenader i gatlysenas mjuka sken genom ett litet samhälle där alla verkade sova och där det enda man hörde var sågverkets speciella, utmärkande ljud långt långt borta.

Orangea mjuka gatlysen, lite småkyligt nattväder i ett samhälle där gatorna var helt tomma på liv, ett underbart lugn =)

Eeh.. tror jag drömde mig bort för några sekunder.. det är jag duktig på =)

Anonym sa...

Nämen hej! Är det du! :-)
Tusen tack för ditt tips med foten. Ska linda det bums med nån scarf eller nåt (har inget bandage hemma)
Hoppas allt är väl med dig! Vad fint du skriver! Och kul med foton... härligt!
Glad midsommar!
Kram LE

Elin sa...

anna: tack tjejen! :) än så länge lyser lägenheten på söder med sin frånvaro.. dessutom har jag slarvat bort en lägenhet på norrmalm som jag faktiskt ångrar lite att jag tvekade äver, nu är det försent.. nåja ;)

ja, det var verkligen idylliskt! och jag vill att mina barn ska ha samma uppväxt, jag vill att dom ska få växa upp med det där strationella, samt nära skog och natur..gärna nära till vattnet.. ja du förstår vart jag vill komma :)

kramar!


janne: lite tragiskt det där hur saker ändras, ibland blir det en rejäl omställning.. kan du inte dra ihop en liten midsommarfest då med vänner och deras familjer? :) sitta ute på gräsmattan och äta sill och dricka lite ;) har tyvärr inte så många andra förslag att komma med.. =/

jag jobbar på midsommarafton så jag kommer att åka ut till mina föräldrar efter jobbet för att börja min semester :)

kram!


21st: jag inbillar mig att vi har glädje av det i livet att vi haft det där som små, tror du inte? :)

jag ska ha min lägenhet på söder ;)


eldregn: jag tror kanske att många tänker så där..och att många vill lyssna.. :) men visst är det rart? :)
jag åker till västkusten nästa helg för första gången på 25 år för att besöka en vän. ska bli så roligt att se vart han är uppväxt och få göra sin egna lilla teori vad det är som har hjälpt till att forma honom till den underbara människa han är idag :) för allt har ju format oss..
de där nattliga promenaderna minns du än idag, som en del av din ungdom..jag är faschinerad av sånt där :) mys :)

kram vännen :)


le: kul att du kikade in! :) hoppas foten känns lite bättre idag :) kanske borde du ta svängen förbi apoteket och köpa en linda? ;)

glad midsommar! :D

kramar!