lördag 16 augusti 2008

Det sista kapitlet

Han ser in i mina ögon med tårarna rullandes nedför hans kinder. Han trycker hårt min hand. -Jag brukar inte reagera så här, jag brukar vara kall i alla situationer. Hans röst skär sig och han kippar efter andan. -Det känns obehagligt. Jag är inte van, detta har aldrig hänt.

-Ibland måste man få bryta samman. Det måste få kännas obehagligt men ibland är det nödvändigt. Jag sitter där bredvid honom. Medveten om att detta är något han måste ta sig igenom själv. Ingenting jag säger kan skänka någon tröst, jag kan bara finnas där. Hålla hans hand och lyssna på han ord.

Jag är tjugofem år med hela livet framför mig. Jag kan omöjligt förstå hur det känns att bli gammal och tvingas lämna allt det som alltid funnits. Att lämna sitt hem och ge sig in i en ny fas i livet. Den sista fasen. Liksom som att skriva det sista kapitlet i boken om livet. Det sista vemodiga kapitlet som innebär en mängd farväl.

Jag kan omöjligt förstå hur det känns. Men jag känner med honom.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Blev rätt rörd när jag läste ditt inlägg! Även om du inte kan förstå fullt ut hur det känns att vara gammal och inte klara sig själv längre, så finns du där, lyssnar och bryr dig och det är väl den finaste gåvan du kan ge!

Hade jag varit i samma situation finns det ingen jag hellre hade hållit i handen och blivit tröstad av... ;o)

Kramar!

Elin sa...

ja ibland måste man bara lyssna, ibland är lyssnandet det man gör absolut bäst. allt annat är onödigt. två öron och en varm hand kan skänka den bästa trösten, visst? :)

tack raring, alltid så snäll.. :) och aningen flirtig ;)

KRAM

Anonym sa...

Fick ju lära mig när jag hade mitt inlägg "Snäll man bortskänkes" att snäll tolkades som en synonym till mesig och att det var bättre att använda "bra" istället... ;o)

Fast rätt ska vara rätt, så jag får väl ändå erkänna att jag är förbaskat snäll och att flirta lite borde väl vara helt okej, eller? Du är ju ändå min bloggfästmö... *skrattar*

Elin sa...

janne: förlåt, du är inte snäll, du är bra! ;D

flirta är helt okej, utan flirtande är livet trist! :D