måndag 4 augusti 2008

En längtan till Italien

Jag har träffat en äkta italienare idag. Ett riktigt orginal. Jag skrattade så jag höll på att trilla ur trädgårdsmöbelsoffan. Lika spontan och uttrycksfull som man tycker att en italienare ska vara. Denna man kom till Sverige 1968 för kärlekens skull. Han hamnade i Sundsvall och blev kvar sedan dess. Då han fortfarande har släkten kvar i Italien så blir det naturligtvis en hel del resor för honom.

Jag kunde inte hjälpa att bli helt hänförd av alla hans historier. Om vackra Venedig, och det vackra landskapet. Om folket och klimatet. Jag har aldrig haft nöjet att besöka Italien, men efter att ha hört hans historier vill jag sätta mig i bilen direkt och bila ner. Åka ner genom Österrike, stanna på ett café i en liten by med kossorna gåendes mellan husen. Dricka kaffe med mjölk som kommer direkt från byns söta kossor. Ta en mängd bilder på alla vackra hus. Det är nåt visst med dom där trähusen med dom stora träbalkongerna. Omöjligt att inte charmas omkull.

Köra vidare ner i Italien, följa kusten. Stanna till i de små städerna. Dricka vin sent in på natten, äta pizza och spagetti. Dricka kaffe med kogniak. Se överreagerande italienare skrika åt varandra vid en ofarlig liten bilolycka för att senare se dom dricka kaffe tillsammans på en bar.

Så nu är jag längtig, nu vill jag ut och åka. Någon som gör mig sällskap?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som om han kom till Sverige i samma period som en god vän till mig. Han var i dryga 20 års åldern när man kom från Sverige för att med guld och gröna skogar locka till sig arbetskraft. Han hade bara tänkt att stanna ett år eller två, men träffade sedan sin fru...

Min vän gick i pension för ett antal år sedan (vi var jobbarkompisar), men det räcker att tala om Italien, god mat eller goda viner så spritter det i honom som om han var 20 år...

Italien är verkligen vackert. Älskar de böljande kullarna i Toscana, den branta kusten vid Cinque Terre och historiens vingslag bland ruinerna i Rom.

Ge mig sen en Insalata Caprese och en Bisteca Fiorentina, ett gammalt Brunello-vin och trevligt sällskap, så är lyckan fulländad.

Kunde du inte föreslagit resan innan min semester tog slut... *snyftar*

Anonym sa...

Javisst, hänger du med till Karibien med så.

/Lasombra

Anonym sa...

Italien hade inte varit fel, men semestern går hem till Småland imorgon istället =)

Anonym sa...

Låter härligt! Har just kommit hem från en road trip i USA (du vet en sådan som så många män 30+ får för sig att göra;-) Längtar så smått ut igen. Ute på vägarna med New country 95,5, Sprinsteen och Lundell i högtalarna, nakenbad på en öde stillahavsstrand, kaffe och muffins till frukost, billiga motell. Får kanske bli en Europeisk resa nästa gång. Hyr en bil om du inte har någon och ge dig iväg.

Man 32

alubook sa...

Sååå, när åker vi...? ;-)