lördag 3 maj 2008

Arroganta människa

När jag kom fram till sjukhuset igår eftermiddag strax innan mitt pass började mötte jag som vanligt strejkvakterna utanför entrén. Dom står där varje dag med namnlistor. Samtidigt som mig kom en man i full fart. En av strejkvakterna frågade honom om han stöttade sjuksköterskornas strejk. Hans svar blev enkelt och kort. Nej! Sen rusade han vidare.

Jag vet att vi har yttrandefrihet i detta land och jag vet att varje människa får ha sin egen åsikt. Men jag blev så otroligt irriterad på denna arroganta människa som kanske skulle på läkarbesök eller kanske besöka sin fru på en kirurgavdelning. Han behöver inte stötta våran strejk. Han får tycka att vi beter oss fel som strejkar. Men om det är så att han inte tycker att vi är värda mer utan att vi bara ska bli tagna för givet så då blir jag upprörd. Och det blev jag igår.

Jag ville springa efter den där stressade karln och slå en av mina berömda stekpannor i huvudet på honom. Alternativt sätta krokben för honom. Ville skrika på honom. Mina extrema känslor över hans Nej! kan även bero på PMS. Troligen så var det så.

Men varför blir jag irriterad även idag när jag tänker på denna människa??
Fortsätter nog att skylla på PMS. Enklast så.

Idiot.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir också upprörd över såna människor trots att jag varken jobbar inom vården eller har PMS. Jag har däremot tillbringat mycket tid på sjukhus och vet hur mycket ni sliter och hur mycket själ och hjärta ni lägger ner i ert arbetet och då är det svårt att inte stötta er kamp...

Anonym sa...

Behöver inte vara PMS. Jag minns fortfarande en otroligt arrogant stockholmare i en stor Mercedes som vägrade att parkera på anvisad plats när jag arbetade som parkeringsvakt. För 15 år sedan! ;-)Alla andra parkerade i en lång rad på ett stort fält, han körde direkt mot entrén, där det var meningen att rörelsehindrade skulle stå, och ställde sig där. Man ska inte reta upp sig på idioter, men folk som tränger sig före och inte respekterar en 17-årig parkeringsvakt gör mig väldigt förbannad.
Man 32