måndag 12 maj 2008

Mitt liv som Märta

Igår hade Märta namnsdag. Jag trodde nästan att mamma skulle ringa och gratulera mig på namnsdagen men det gjorde hon inte. Nu heter jag i och för sig inte Märta men just det namnet önskade min mamma att ge mig när jag föddes. Ibland är jag lite extra glad över att min pappa finns till, vid sådana tillfällen är han mycket praktiskt att ha. Då han till exempel kan rädda mig från ett liv med smeknamnet Märta-Fjärta.

Mamma tycker fortfarande att det är ett urcharmigt namn och att det skulle passa mig. Kanske skulle jag tycka om mitt namn efter att ha levt 25 år med det men jag är ändå nöjd över att pappa satte ner foten och sa att jag minsann skulle heta Elin Sofie. Och så blev det. I min värld så har Sofie namnsdag samtidigt som Sofia, vilket innebär att jag har namnsdag på torsdag. Undrar om mina föräldrar kommer att minnas mig på torsdag. Dom har nämligen en förmåga att glömma bort min Sofie-namnsdag. Därför sker detta troligtvis även i år. Dom är inte ensamma över att glömma denna viktiga dag, även jag brukar glömma den.

Dom kunde väl döpt mig till Elin Märta Sofie. Då hade alla blivit nöjda. Till och med jag. Och då hade mamma med all säkerhet ringt och gratulerat mig på namnsdagen igår.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom mitt minne är fruktansvärt bra men kort så passar jag på att gratulera dig redan idag.

Kram
Pia

Elin sa...

haha gumman gull, va glad jag blir! :D tack!

ha en underbar måndag!

*kramar*

Anonym sa...

Haha fan va coolt gumman, det namnet ville min mamma ha på min bror förutsatt att han hade fötts som ett flickebarn, annars hade det ju varit lite väl rått ;-)

När jag va liten ville jag oxå heta Elin. Det är fint!

Puss puss på dig!!

Anonym sa...

Det finns vissa namn som jag förknippar med skönhet, vet inte varför det har blivit så, men vissa namn verkar nästan synonyma med skönhet.

Det fanns en tjej i min klass i gymnasiet, sett med mina ögon var hon en riktig skönhet. Hon hade en insida fullständigt lös rakt igenom hennes utsida, när jag väl fått syn på den insidan så kunde jag knappt ta ögonen från henne.

Hennes namn var Sofie. Sedan dess har jag stött på en hel del med det namnet utan att min devis fallit, ditt inlägg här bara bekräftar hur väl det stämmer =)

Grattis på namnsdagen i förskott! (känner igen Pias problem) =)

Kramar

Elin sa...

anonym: det verkar som mammor gillar namnet märta! :D jag kan tycka att det är jätte charmigt på nån annan, men på mig.. nja.. ;)

men du har ett vackert namn du oxå! ;D

pussar!


eldregn: jag älskar att läsa såna där små berättelser, om kärlekar från skoltiden..hur folk påverkade någon utan att riktigt ha en aning om att de faktiskt är ihågkomna än idag..rart!! :D

och tack för förskottsgrattiset, du är för go sötnos! :D

kramar!

Anonym sa...

Märta hette min gamla svenska fröken på gymnasiet. Hon var extremt närsynt och såg ut som hon passerat pensionsgränsen för ett kvart sekel sedan redan på den tiden. Både Elin och Sofie är jättefina namn och passar dig perfekt, men det är väl med namn precis som med kläder, allt passar på en skönhet... ;o)

Kramar!

Anonym sa...

Blev så inspirerad av ditt inlägg att jag var tvungen att göra ett inlägg själv med namnsdagar som tema... ;o)

Elin sa...

janne: du får mig alltid att le med dina charmiga kommentarer :) underbart, tack :)

ska genast kika in till dig och läsa vad du skrivit :D