måndag 26 maj 2008

Med folie och hopprep

När jag var fem år älskade jag att stå framför teven och sjunga till alla låtar som spelades på Annika Jankells musikprogram Listan. En klar favorit var Ankie Bagger. Jag hade till och med speciella kläder när jag stod där och sjöng i mitt hopprep. Ankie hade vid ett framträdande en svart åtsittande 80-talstopp på sig med ett stort guldfärgat tryck på framsidan. Jag minns att jag tyckte den toppen var så fin att jag ville ha en likadan. Vad gör man då om man inte äger en svart top med ett guldfärgat trycka på? Jo då gör man det bästa av situationen och tar en lila liknande top och sätter fast lite folie med säkerhetsnålar på framsidan. Ursnygg var jag. Tyckte jag.


Det räckte med att jag hörde en låt en gång så satt texten där. Min stackars pappa var förtvivlad. Multiplikationstabeller övade vi till förbannelse utan vidare gott resultat. Men låttexterna, dom satt minsann där.

Med pappa lyssnade jag på Cher. Videon till If i could turn back time spelades flitigt och med hopprepet i högsta hugg så sjöng jag för kung och fosterland. Vad jag älskade den videon. Det gör jag fortfarande. Redan som liten älskade jag att se alla dessa söta matroser stå och vifta med sina små mössor. Ville bara krypa in i teven och byta plats med Cher, minns dock att jag gärna ville ha lite mer kläder på mig än henne dock.


På den tiden var jag oskuldsfull. Och oblyg. Vilka minnen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror du var jättefin i ditt linne! Ankie Bagger hade inte haft en chans i jämförelse...

Var rätt kul på 80-talet när musikvideorna kom. Har speciella minnen från musikprogrammet Bagen med Cia Berg, som var det första svenska musikvideoprogrammet. Jag satt med i juryn, så man fick höra alla låtar först av alla.

Var lite komiskt när man var tvungen att censurera Twisted Sisters video, bara för att de tyckte att den uppmanade till våld mot lärarna. Ganska skrattretande idag...

En av mina favoriter var Straight Up med Paula Abdul, som man tyckte var en sanslöst cool video och sen var hon ju så sexig också... *skrattar*

http://www.youtube.com/watch?v=Iu4NcgQZucE

Kram
Janne